Infrarood sauna veilig gebruiken


Hoe een Infrarood Sauna Veilig Gebruiken

Sauna’s worden al sinds eeuwen gebruikt door verschillende culturen wereldwijd.

De inheemse volkeren van Amerika associëren het met religie en de Noordelijke stammen in Europa gebruikten sauna’s om te ontsnappen aan de extreme winter temperaturen.

Sindsdien behoren sauna’s tot de normale gebruiksvoorwerpen van tegenwoordig, die je in de meeste spa’s aantreft.

De nieuwste innovatie in sauna’s is de infrarood sauna, wat de moderne en meer efficiënte versie is van de klassieke sauna.

Deze nieuwe versie krijgt sinds kort (onterecht) veel kritiek, daarom zijn hier wat tips voor een veilig gebruik, lees hier meer over hoe infrarood sauna veilig gebruiken.

infrarood sauna veiligheid
infrarood sauna veiligheid

De mythes ontkracht van een infrarood sauna

Infrarood sauna’s zijn veel veiliger dan de traditionele sauna. Er zijn echter nog steeds sommige voorzorgsmaatregelen wil men een infrarood sauna veilig gebruiken.

  • Infrarood straling is niet schadelijk: Een breed gedragen misvatting is dat een infrarood sauna gevaarlijk is door de infrarood straling die wordt uitgezonden. Dit is niet het geval omdat deze straling geen schadelijke effecten heeft die bijvoorbeeld wel worden geassocieerd met UV– en röntgenstraling. 
  • Kinderen mogen dezelfde sauna gebruiken als volwassenen: Dit is echt waar omdat, totdat kinderen in de puberteit komen, hun lichamen niet op dezelfde manier met warmte kunnen omgaan als volwassen lichamen. Zij kunnen temperaturen niet reguleren en daarom zijn ze bevattelijker voor verbranding. Kinderen, zeker die nog geen 12 jaar zijn, zouden niet meer dan enkele minuten in de sauna moeten blijven. 
  • Dieren in de Sauna: Dit is eveneens een slecht idee omdat dieren en mensen niet op dezelfde manier met stoom en warmte omgaan. Dieren zullen uitdrogen en misschien zelfs wel flauwvallen of sterven als ze te lang in een sauna worden gehouden. 

Infrarood sauna veilig gebruiken

Hier zijn enkele voorzorgsmaatregelen die genomen kunnen worden om het risico op gezondheidsproblemen te verminderen.

  • Verzeker u er altijd van dat u geen gezondheidsproblemen heeft die verergerd kunnen worden door de toename van de lichaamstemperatuur, voordat u begint aan uw sauna sessie.
  • Als u zich in de sauna bevindt moet u een timer instellen en uw sessies niet te lang maken. Dit omdat u oververhit kunt raken, waardoor u een warmtesteek kunt krijgen. Als u ooit gedurende of na de sessie dergelijke  effecten ervaart, dan is de vuistregel: neem een lauwe douche. Hierdoor zal uw lichaamstemperatuur weer normaal worden. 
  • Door het zitten in de sauna vermindert het aandeel van de elektrolyten in uw lichaam en het is heel belangrijk om deze te vervangen. Voor dit doel zijn er specifieke drankjes en de kans op uitdroging wordt verminderd door deze te drinken voor, gedurende en na uw infrarood sauna sessie. 
  • Het menselijk lichaam slaat resten van de verschillende stoffen die u gedurende uw leven innam, op in onze weefsels. Als u in de sauna bent, kunnen stoffen door de toegenomen temperatuur en circulatie nogmaals door uw bloed stromen, waardoor u wederom de effecten er van ondergaat. Daarom moeten mensen die onder deze categorie vallen, iemand anders mee vragen in de infrarood sauna, voor het geval dat u naar buiten moet worden geleid. 

Bedenk altijd dat overmaat nooit goed is voor het lichaam wil men een infrarood sauna veilig gebruiken.

Of u nu de sauna thuis gebruikt of elders, ga er nooit langer in dan een vooraf ingestelde tijd.

Elke persoon is verschillend, dus wat een gezonde periode is voor uw lichaam, moet u zelf beslissen wil men een infrarood sauna veilig gebruiken.

 

infraroodsauna kopen bij X-Trend
infraroodsauna kopen bij X-Trend

Een Infraroodsauna is gezond

De infraroodsauna heeft de traditionele medische procedures vervangen met een veilige warmtetherapie die gunstig is voor vele chronische ziekten.

De meeste mensen zijn zich niet bewust van de voordelen van het bezit van een systeem voor warmtetherapie en vertrouwen nog steeds op dure medische procedures voor hun gezondheidsproblemen.

Lees verder om te zien hoe de infraroodsauna bijdraagt aan jouw algemene gezondheid.

Verbeterd metabolisme

De sauna therapie maakt een verbeterd metabolisme mogelijk door de weefsels te verwarmen, waardoor het metabolisme versneld wordt.

De overvloed aan cellulaire energie maakt een snelle genezing mogelijk terwijl het de in het lichaam aanwezige virussen en parasieten doodt.

Huidverjonging

Gewoonlijk zijn de huidporiën verstopt als gevolg van extreme reacties van het zenuwstelsel en van emoties zoals boosheid en schuldgevoel.

De reacties van het sympathische zenuwstelsel vernauwen de bloedvaten en trekken het bloed terug uit de huid, waardoor deze inactief wordt.

De sauna therapie activeert het proces van de huidverjonging door de verwijdering van giftige afvalstoffen via de huid te herstellen.

Hyperthermie therapie

De infraroodsauna therapie functioneert als een voortreffelijke hyperthermie therapie, waardoor de lichaamstemperatuur voldoende wordt verhoogd om de bacteriën, virussen, parasieten en schimmels te doden.

De sauna therapie helpt je zonder enig ongemak met sinus-, oog-, oor-, blaas-, darm- en keelinfecties.

Bovendien helpt de infraroodsauna therapie het lichaam om abnormale cellen die tumoren zouden kunnen veroorzaken, te doden.

Verbeterde bloedsomloop

De infraroodsauna therapie stelt je in staat om je te ontspannen terwijl het jouw lichaam herstelt, regenereert en heelt (een voordeel dat niet geleverd wordt door vele medische en traditionele therapieën).

De warmte maakt een makkelijke bloedsomloop mogelijk, die ervoor zorgt dat het lichaam via het zweet gifstoffen en calorieën afgeeft.

 

infrarood sauna veilig gebruiken
infrarood sauna veilig gebruiken

Veiligheidstips

Als je enige soort van gezondheidsklachten hebt, is het aan te bevelen om tijdens de sessie een vriend of verzorger bij je te hebben wil men een infrarood sauna veilig gebruiken.

Hou de volgende veiligheidstips in gedachten voordat je de infrarood sauna begint te gebruiken:

  • Begin langzaam en vermijd het om de sauna langer dan 20 minuten te gebruiken als het jouw eerste ervaring met warmtetherapie is.
  • Spring niet onmiddellijk na het eten van jouw maaltijden in de therapiekamer. Maak, om betere ontgifting resultaten te verkrijgen, een wandeling van 30-45 minuten voordat je de sauna gebruikt.
  • Zorg ervoor dat je volledig gehydrateerd bent; een gezonde waterinname is cruciaal voor de warmtetherapie. Nadat je de sauna therapie begint te gebruiken, zul je samen met de gifstoffen een hoop water kwijtraken. Je zou voor of na de sauna sessie tenminste 300 milliliter water nodig kunnen hebben.
  • Gedurende de eerste 2-4 sessies zweet je misschien niet veel, maar dit is heel normaal. Gebruik geen verlengde sessies met het doel om overvloedig te zweten. Jouw lichaam zal zich na enkele sessies aan de therapie aanpassen en zal dan zweten zoals dat behoort.
  • Kinderen moeten een sauna niet langer dan 20 minuten gebruiken; kinderen hebben een snellere stofwisseling dan volwassenen.
  • Je kunt enkele genezende reacties ervaren, die er een teken van zijn dat er een genezend proces actief is. Tot de genezende symptomen behoren mogelijk hoofdpijn, geuren, spierpijn en koorts.
  • Draag dunne kleding of zwemkleding; voor het goed functioneren van de warmtetherapie is een ontblote huid belangrijk.
  • Stel de temperatuur niet hoger in dan 54 graden Celsius.
  • Vermijd het gebruik van oliën of lotions voor de therapie omdat een lotion het zweten belemmert.
  • Neem na de therapie een hete douche en maak je lichaam schoon om de gifstoffen op het oppervlak ervan kwijt te raken.

De infraroodsauna therapie kan je helpen met verschillende soorten van infecties en met lichaamskwalen.

Hou de veiligheidstips in gedachten wil men een infrarood sauna veilig gebruiken voordat je de warmtetherapie gebruikt en geniet van een natuurlijk genezingsproces .